Finanční poradce roku

Finanční poradce roku

geralt / Pixabay

Pamatujeme to z dob takzvaného socialismu, kdy lidé po vzoru sovětského horníka Alexeje Stachanova makali jako mourovatí, aby se z nich stali příkladní občané, výkvět společnosti. Průšvih byl, že kvantita často odsunula kamsi do pozadí kvalitu.

V některých oborech je to fatální. Je hezké, když oproti plánu postavíte dva domy místo jednoho. Jenže co z toho, když ani v jednom neteče pořádně voda, do pěti let jim popraskají zdi a do deseti let spadnou, píše ve svém komentáři ze 17. srpna na serveru www.penize.cz Petra Dusová.

Zaměstnance roku si volí každá druhá firma. Ne všude panuje přesvědčení, že nejlepší zaměstnanec je ten, který prostě něčeho naseká nejvíc, mnohde se však původně správná myšlenka zdravé konkurence deformuje v honbu za pouhým množstvím, zkrátka za řádem hrdiny socialistické práce. Pardon, dnes vlastně za poukazem na luxusní dovolenou…

Bouchání pojistek

Bouchnout nebo též střelit, spisovně prodat. „Bouchání pojistek“ značí ve finančněporadenském slangu prodej životního pojištění jako na běžícím pásu, bez ohledu na skutečné potřeby klienta a výhradně s ohledem na provizi, kterou za sjednání pojištění vyplatí pojišťovna. A to de facto z peněz klienta. Máloco pokazilo finančnímu poradenství pověst tolik jako právě bezohledné „bouchání pojistek“. Tento étos zřejmě stojí v pozadí vzniku soutěže Finanční poradce roku, soutěže o zasloužilého pracovníka, který za rok uzavře největší počet smluv.

Jak to u takových závodů bývá, nikoho nebude zajímat, jestli jsou smlouvy nesmyslné, zbytečné či pro klienta nevýhodné. Když pomineme hypotéky, nejvíce bodů lze v soutěži získat za uzavřené rezervotvorné (investiční, kapitálové…) pojištění. Produkt, na kterém nejvíce vydělávají jak pojišťovny, tak ti, kdo jej sjednávají. Opět se tedy vracíme k „bouchání pojistek“. Jako by profesní označení finanční poradce nemělo už tak dost pochroumanou pověst.  Podíváme-li se konkrétně na zmíněnou anketu, není se čemu divit.

Kdo vlastně stojí za projektem?

Soutěž Finanční poradce roku si vymyslela marketingová agentura It’s easy now. Vytvořila  webové stránky, na jejich levou polovinu umístila logo Hospodářské komory (podpora soutěži) a Komerční banky (generální partner soutěže). Pod záložkou Podpora pak uvedla, že mediální podporu soutěži poskytují renomovaná periodika Hospodářské noviny a Ekonom.

Vzhledem k tomu, že Hospodářská komora České republiky je instituce, jež se má starat nejen o blahobyt státu, ale především jeho občanů, a že generálním partnerem soutěže měla být jedna z našich největších bank,  začali jsme se pídit. Hospodářská komora na náš mail odpověděla záhy, že o případné podpoře proběhlo jedno jednání – bez výsledku.

A že ještě nějaká proběhnou. Tak jsme se ještě zeptali, zda vědí, že už teď je logo komory dominantou soutěžního webu. Druhý den na něm nebylo. Napsali jsme do Ekonomu a Hospodářských novin, jak je to s jejich údajnou mediální podporou. Ano, řeč se o ní vedla. Ale že by si s organizátory plácli, o tom zatím řeč být nemůže. Napsali jsme do Komerční banky. Neodpověděla, ale i její logo z webu do dvou dnů zmizelo.

Koukej podepsat!

Agentura stanovila několik kategorií: Hypoteční poradce, Pojišťovací poradce a další a souhrnnou kategorii Finanční poradce. Vymyslela jednoduchá a neprůstřelná pravidla: kdo prodá nejvíc hypoték, pojistek atp., tomu připadnou vavříny pro vítěze. K tomu všemu, body dostanete i za neúčelovou půjčku. Takže jestli někdo půjčku nemá, poradce mu prostě vysvětlí, že je tak trochu mimo mísu.

A kdo půjčku má, proč by nemohl mít další? Pokud budete mít tu čest komunikovat s poradcem zapojeným do soutěže, uslyšíte od něj nejspíš rady typu: „Nejvýhodnější východisko z vaší situace je půjčka…“ Bez nabiflované omáčky a divadélka k oblbování zákazníka by však „rada“ zněla asi následovně: „Koukej mi podepsat tuhle půjčku, jinak nebudu mít další bod do soutěže. Až pak budeš makat po nocích, aby ses z těch dluhů dostal, já budu nejspíš někde na zasloužené dovolené na Maledivách…“

Zájemci se nehrnou
Pokud víme, finančněporadenské společnosti se do registrace právě nehrnou. Lada Kičmerová, tisková mluvčí jedné z oslovených firem, Partners for Life Planning, nám řekla: „Dávat titul finanční poradce roku osobě, která uzavře nejvíc smluv na jeden typ produktu, jde zcela proti tomu, o co se již několik let snažíme. Tedy o jasné rozlišení nezávislých finančních poradců s širokým spektrem produktů a partnerských společností v portfoliu od obchodních zástupců pojišťoven či stavebních spořitelen, kteří neposkytují rady, ale prodávají produkt, stejně jako kdyby prodávali vysavače či žvýkačky.

Množství podepsaných smluv navíc přece nijak nesvědčí o kvalitě práce poradce, maximálně o jeho prodejní zdatnosti. Název soutěže s takto nastavenými parametry by tedy měl být spíše Obchodník roku, Dealer roku nebo natvrdo – Bouchač roku.“

Na webových stránkách Finanční poradce roku stojí, že soutěž pořádá společnost, „která je schopná objektivně zhodnotit a zrealizovat soutěž tak, aby byla prokazatelně spravedlivá“. Ať je to myšleno jakkoli a ať už se soutěže zúčastní kdokoli, s nejvyšší pravděpodobností bude oceněn ten poradce, který za rok okrade nejvíce lidí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *